Integritetspolicy

Denna integritetspolicy beskriver hur Winn Hotel Group AB med organisationsnummer 556422-3096, ("Winn", "vi", "vår" eller "oss") behandlar dina personuppgifter. Policyn gäller för alla hotell som drivs av Winn Hotel Group:

  • Winn Hotels Bjertorp Slott AB – Bjertorp Slott
  • Winn Hotels Högbo Brukshotell AB – Högbo Brukshotell & Spa
  • Winn Hotels Såstaholm Hotell & Konferens AB – Såstaholm Hotell & Konferens  
  • Winn Lundsbrunn Resort & Spa AB – Lundsbrunn Resort & Spa
  • Winn Hotel Group Södertälje AB - The Dock
  • Winn Hotel Group Göteborg AB - Radisson Blu Riverside *
  • Winn Hotel Group Helsingborg AB – Radisson Blu Metropol*
  • Winn Hotellbågen AB – Radisson Blu Uppsala*
  • Winn Hotels Gävle AB – Clarion Winn Gävle**
  • Winn Hotels Haninge AB – Quality Winn Haninge**
  • Winn Hotels Falun AB – Home Hotel Bergmästaren**
  • Winn Hotels Karlskrona AB – Home Hotel Carlskrona**
  • Winn Hotels Uppsala AB - Home Hotel Uppsala**

*) Franchiseavtal med Radisson Hotel Group, **) Franchiseavtal med Strawberry

Integritetspolicyn förklarar hur vi samlar in, använder, delar och lagrar dina personuppgifter när du bor eller besöker våra hotell, använder våra webbplatser, prenumererar på nyhetsbrev, interagerar med oss via sociala medier eller på annat sätt kontaktar oss. Vårt mål är att vara transparenta och skydda din integritet i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar.

1. Kontaktinformation

Winn Hotel Group AB (org. nr. 556422-3096) är personuppgiftsansvarig. Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter eller vill utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss:

  • E-post: gdpr@winn.se
  • Telefon: +46 26 665421
  • Adress: Norra Slottsgatan 7, Box 1302, 801 37 Gävle, Sverige

Winn Hotel Group samarbetar med olika franchisegivare som tillhandahåller bland annat lojalitetsprogram, kundklubbar och websidor. För personuppgifter som kopplas till dessa program/klubbar och webbar är det respektive franchisegivare som är personuppgiftsansvarig. Winn Hotel Group och dess hotell är personuppgiftsbiträde.  

2. Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är alla typer av information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, betalningsuppgifter och bokningsbekräftelser. Användningshistorik som t.ex. köp-, klick och webhistorik, IP-adresser, köpbeteenden och preferenser är ytterligare exempel på personuppgifter, liksom andra uppgifter som du lämnar i samband med din kontakt med något av våra hotell.

3. Var vi samlar in dina personuppgifter

Vi samlar in dina personuppgifter direkt från dig, eller från tredje parter (t.ex. din arbetsgivare, resebyrå, familjemedlem) om de bokar eller köper tjänster för din räkning. I vissa fall samlar vi in data från din användning av våra webbplatser och online-tjänster.

4. Kategorier av behandling

A. Boende eller Besök

Vi behandlar personuppgifter för att:

  • Hantera din bokning
  • Leverera tjänster (hotell, restaurang, konferens och möten, spa, aktiviteter och evenemang)
  • Kommunicera före, under och efter din vistelse
  • Hantera betalningar och kundservice
  • Skicka enkäter
  • Genomföra marknadsföring (med samtycke eller berättigat intresse)

Rättslig grund: Avtal, berättigat intresse, samtycke (för känsliga data)
Lagringstid: 36 månader efter ditt besök

B. Webbplatsbesök  

Med ditt samtycke (via vår cookie-banner) behandlar vi data i följande syften:  

  • Analysera användning (Google Analytics)  
    Vi använder Google Analytics för att förstå hur vår webbplats används, t.ex. vilka sidor som besöks, vilken typ av enhet och webbläsare som används samt ungefärlig geografisk plats (på stadsnivå). Datan som samlas in är anonymiserad och kan inte kopplas till dig som individ.  

 

  • Tillhandahålla relevant marknadsföring (Google, Meta, LinkedIn m.fl.)  
    För att kunna visa relevant annonsering i andra kanaler använder vi cookies från externa plattformar. Dessa kan samla in personuppgifter såsom IP-adress eller uppgifter kopplade till ditt användarbeteende, i enlighet med respektive plattforms integritetspolicy.  

Rättslig grund: Samtycke
Lagringstid: 36 månader för analys och marknadsföring

C. Emailutskick

Om du registrerar dig för våra emailutskick använder vi dina uppgifter för att:

  • Skicka e-postmeddelanden
  • Mäta engagemang

Du kan när som helst avregistrera dig från emailutskick eller marknadsföringsmaterial. Om du avregistrerar dig kommer du endast att avregistreras från kommunikation som rör det specifika hotellet. Det innebär att du fortfarande kan få utskick från andra hotell inom Winn Hotel Group, om du inte väljer att avregistrera dig från alla hotell. För att avregistrera dig kan du klicka på länken för avregistrering i varje e-postmeddelande eller kontakta oss direkt.

Rättslig grund: Samtycke
Lagringstid: Tills du avregistrerar dig; avregistreringslistor lagras på obestämd tid

D. Sociala Medier och Kontakt Före Bokning

Vi behandlar dina uppgifter om du:

  • Kontaktar oss via telefon, e-post, chatt eller sociala medier
  • Interagerar med våra inlägg
  • Tillåter oss att dela dina inlägg

Rättslig grund: Berättigat intresse (kommunikation), samtycke (delning av inlägg)
Lagringstid: 36 månader för kommunikation; sociala medier-inlägg tills de tas bort

E. Evenemang och VIP-inbjudningar

Vi behandlar uppgifter för att:

  • Bjuda in gäster baserat på vistelsehistorik
  • Skicka skräddarsydd marknadsföring eller evenemangsinformation

Rättslig grund: Berättigat intresse (profilering), samtycke (VIP-program)
Lagringstid: 36 månader efter senaste interaktion

F. Kundservice och Klagomål

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

  • Erbjuda support och hantera krav

Rättslig grund: Berättigat intresse, rättslig förpliktelse
Lagringstid: Tills ärendet är löst, eller längre om det krävs enligt lag

G. Betalningar och Bokföring

Vi behandlar betalningsuppgifter för transaktioner och för att följa bokföringslagar.

Rättslig grund: Avtal, rättslig förpliktelse
Lagringstid: 7-8 år enligt svenska bokföringsregler

F. Kameraövervakning

Vi behandlar rörlig bild ur ett säkerhetssyfte där det är särskilt påkallat. Uppgifterna används endast om misstanke om brott föreligger.

Rättslig grund: Berättigat intresse, rättslig förpliktelse
Lagringstid: 30 dagar

5. Dela och Överföra Data

Vi delar dina uppgifter endast med:

  • Gruppföretag inom Winn Hotel Group
  • IT-leverantörer (för säker drift)
  • IT-konsulter (för support)
  • Marknadsförings-, boknings- och kundservicepartners
  • Betalningsprocessorer (t.ex. Klarna)
  • Inkassoföretag, om betalning uteblivit
  • Brottsbekämpande myndigheter såsom polis eller domstol

Överföring av uppgifter utanför EU/EEA sker endast med tillräckliga skyddsåtgärder (t.ex. standardavtalsklausuler).

6. Profilering och Automatiserade Beslut

Vi kan använda automatiserad analys för att skräddarsy erbjudanden eller bestämma intresse för VIP-program. Du kan när som helst invända mot detta.

7. Cookies

Vi använder cookies på våra webbplatser för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Du kan hantera dina preferenser via cookie-bannern eller webbläsarinställningar. Se vår fullständiga Cookie Policy för mer information.

8. Dina rättigheter

I enlighet med dataskyddslagstiftningen har du ett antal rättigheter i förhållande till vår behandling av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är följande:

Rätt till tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt till att när som helst begära information om de personuppgifter som vi har om dig.

Dataportabilitet
När vi behandlar dina personuppgifter baserat på avtal eller baserat på ditt samtycke har du rätt att få en kopia på dina uppgifter i ett allmänt använt, strukturerat och maskininläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Detta gäller enbart personuppgifter som du har lämnat till oss.

Begära rättelse
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, och har även rätt att få ofullständiga personuppgifter kompletterade. Notera att Winn inte ansvarar för om något problem skulle uppstå till följd av att dina personuppgifter är felaktig om det är så att du underlåtit att informera oss om detta.

Rätt till radering
Du har rätt att begära att få dina Personuppgifter raderade om personuppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de har samlats in för. Du kan även få Personuppgifterna raderade om du har återkallat ditt samtycke.

Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att behandlingen av dina Personuppgifter begränsas. Notera dock att detta kan medföra att vi i vissa fall inte kan tillhandahålla dig alla våra Tjänster.

Rätt till att återkalla samtycke
I den utsträckning vi behandlar dina Personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen. Återkallandet gäller inte retroaktivt.

Motsätta dig viss behandling
Du har rätt att motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina personuppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har berättigade skäl för detta som överväger ditt integritetsintresse.

Rätt att inlägga klagomål till en tillsynsmyndighet
Om du inte är nöjd med vår behandling eller av andra skäl anser att vi behandlat dina Personuppgifter på ett felaktigt sätt, har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten för dataskydd, vilket i Sverige är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

9. Ändringar i denna Policy

Vi kan komma att uppdatera denna policy. Du hittar alltid den senaste versionen på vår webbplats. Stora förändringar kommer att kommuniceras tydligt.

Giltig från: 5 maj 2025